Fandom

Psychology Wiki

Ca:Psicologia

34,202pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

La piscologia és la ciència que estudia la conducta, com funciona i formes de variar-la.

Origen del terme Edit

L'origen del terme, vé de les paraules gregues psique: "ànima" i logos: "tractat", "ciència". Literalment significa "ciència que estudia l'ànima", entent l'ànima no només des d'un punt de vista religiós, sino com una energia que forma part del nostre cos i que influeix als nostres estats d'ànims. Dins dels fisifistes, Aristòtil definix en D'Anima l'ànima com "l' entelèquia primera d'un cos natural que en potència té vida". En termes moderns es podria entendre açò com la realització de la capacitat pròpia d'un organisme. Segons esta definició, per analogia el mateix que l'acte de vore és a l'ull, els és l'ànima organisme. Es a dir l'ànima seria l'energia que desprén qualsevol cos viu en una major o menor quantitat, i que influeix directament al cos del qual emana.S'ha de dir que això entra de plé en les teories fisifistes que preten l'estudi de la natura com última causa per tot.

Actualment, la psicologia és la ciència que estudia la conducta humana, la qual cosa fa que aquesta ciència, s'estenga a tots els aspectes relacionats amb aquesta i amplia el seu camp d'estudi de forma considerable a qualsevol tipus d'activitat humana.

Com totes les ciències la psicologia utilitza l'esquema Entendre-----Preveure----Intervindre. Es a dir del que es tracta és veure una conducta--- saber perquè es produïx, preveure quan es repetirà---- variar aquelles conductes que no volem.

Els diferents nivells d'Estudi Edit

Actualment a la psicologia es donen 4 nivells d'estudi per tal d'explicar el comportament humà aquests són:

  • Nivell biòlogic

Estudia el funcionament de la química del cervell a nivell molecular i químic per tal de esbrinar com són processats els pensaments a l'encèfal, com es trasmeten, les seues malalties, etc.

  • Nivell fisiològic

Paregut a l'anterior, i de fet moltes voltes s'ajunten. Estudia el funcionament de les hormones dins del cos humà. Per què ens entengam, el nivell biològic estudia la cpu (o siga el cervell) i després el nivell fisiològic estudia com són interpretades les ordres del cervell al cos (les hormones). Tots dos nivell constituixen el que podriem dir el "maquinari" de la ment humana.

  • Nivell psicològic

És el que normalment s'entén com a psicologia, i estudia la ment humana a nivell com si diguerem de "programari" es a dir, una persona que per exemple té tot el cervell bé, però té una depressió, perquè la té? com la curem? com evitem que torne a passar?.

  • Nivell social

És l'últim nivell de la psicologia, i estudia els èssers humans i les seues interaccions amb la societat.Tanmateix estudia les societats com si fóren èssers vius independents i les diferents formes d'influència de la societat en les persones.

Les diferents Escoles Edit

Des de la seua gènesi com a disciplina, la psicologia s'ha vist immersa en diferents acostaments des dels quals es volia donar saber quin era el funcionament de la ment humana. Així doncs es poden veure diferents punts de vista segons siga l'objecte d'estudi i l'enfocament que se li dóna.

La PsicoanàlisiEdit

La psicoanàlisi creada per Sigmund Freud, pretén l'estudi de la psicologia des d'un punt de vista "intern" és a dir, s'estudia l'inconscient humà com a causa de pràcticament totes les conductes humanes. Per fer això, la psicoanàlisi ha utilitzat diferents tècniques com són la hiponòsi, el test de Roschard (test de les taques), interpretació onírica ..ect

Els ConductistesEdit

El conductisme és una disciplina que estudia la psicologia fent referència a que el cos humà funcionaria com si fóra una màquina la qual davant un estímul emetria una resposta, per exemple: si enfoquem un ull amb una llum la parpella es tanca. Les tècniques i teories més comuns derivades d'això, serien el condicionament clàssic, el condicionament operatiu,l'econòmia de fitxes ect...

Els CognitivistesEdit

A aquesta disciplina s'estudia la ment humana com si fóra un ordinador, supossant en realitat més que una disciplina nova, una evolució dels conductistes, fusionant-se amb dues en l'escola conductista-cognitivista.

La psicologia cognitiva ja no estudia la ment humana com si fóra qualsevol tipus de màquina, (E-----R) si no com si fóra un ordinador, es a dir estímul,processament d'informació,resposta.

Els HumanistesEdit

Deriven els seus estudis des de la concepció de que, si bé la ment humana funciona com un ordinador en uns certs aspectes, també té altres aspectes que no són estudiats pels conductistes, com els sentiments (part emotiva de la ment), així doncs, aquesta disciplina estudia com els sentiments afecten a determinades conductes humanes i a l'inrevés. Particulament interessant, resulta el llibre del psicoanalista Erich Fromm sobre Intel·ligència Emocional.

La Psicologia Evolutiva o del DesenvolupamentEdit

Com el seu pròpi nom indica estudia, les diferències psicològiques i de comportament dels èssers humans al llarg de la seua vida. Així doncs trobem que aquesta disciplina, es dividix en les diferents fases segons estiguem a una etapa o un altra de la vida. Aquestes fases serien infantesa,adolescència, edad adulta i gerontopsicologia. Per aprofindir més sobre el tema aneu a psicologia del desenvolupament

La Psicologia DiferencialEdit

Si bé la majoria dels corrents psicològics estudien les característiques comuns de totes les persones, els psicòlegs diferencials estudien precissament el contrari, és a dir intenten determinar quines són les lleies generals que determinen les diferències de comportament de les persones. La tècnica és coneguda dins d'aquesta disciplina és l'anomenat estudi del cas únic.

AltresEdit

Existixen més acostaments i referències a la psicologia des de diferents punts de vista... ect però ací m'he conformat en ficar els importants i reconeguts per no fer-ho massa llarg i per tal de donar una idea general al lector del que és la psicologia actualment.

Temes relacionats Edit

Pàgines relacionadesEdit

Enllaços externsEdit

Template:Ciències socials Categoria:Psicologia

af:Sielkunde an:Sicolochía ar:علم النفس ast:Psicoloxía bg:Психология bn:মনস্তত্ত্ববিদ্যা br:Psikoloji bs:Psihologija cs:Psychologie csb:Psychòlogijô cy:Seicoleg da:Psykologi de:Psychologie el:Ψυχολογία en:Psychology eo:Psikologio es:Psicología et:Psühholoogia eu:Sikologia fa:روان‌شناسی fi:Psykologia fr:Psychologie fur:Psicologjie ga:Síceolaíocht gl:Psicoloxía he:פסיכולוגיה hi:मानस शास्त्र hr:Psihologija hu:Pszichológia ia:Psychologia id:Psikologi io:Psikologio is:Sálfræðijv:Psikologi ka:ფსიქოლოგია ko:심리학 ku:Psîkolojî ky:Психология la:Psychologia lad:Psicolojiya lb:Psychologie li:Psychologie lt:Psichologija lv:Psiholoģija mk:Психологија ms:Psikologi nl:Psychologie nn:Psykologi no:Psykologipt:Psicologia ro:Psihologie ru:Психология scn:Psicoluggìa simple:Psychology sk:Psychológia sl:Psihologija sq:Psikologjia sr:Психологија su:Psikologi sv:Psykologi th:จิตวิทยา tl:Sikolohiyauk:Психологія vi:Tâm lý học war:Psikolohiya zh:心理学

Also on Fandom

Random Wiki